
Zadnjih nekaj let morajo kandidati za voznike na izpitno vožnjo čakati tudi več kot tri mesece. Že poleti je agencija za varnost prometa (AVP) uvedla nekaj sprememb, ki po njihovih ocenah že kažejo rezultate. Prihajajo nove, ki bi čakalne vrste še dodatno skrajšale.
V zadnjih nekaj letih so se čakalne dobe za opravljanje izpitne vožnje močno podaljšale. Marsikje je treba na prvi prosti termin čakati dlje od zakonsko predpisanih 30 dni, ponekod tudi več kot tri mesece.
Opravljanje vozniškega izpita je tako dražje, kandidati pa med dolgim čakanjem na glavno vožnjo ne obnavljajo znanja, zato sta bili agencija za varnost prometa (AVP) in ministrstvo za infrastrukturo že večkrat pod plazom kritik.
Poleti so po grožnjah s stavko ocenjevalcev izpitnih voženj uvedli več sprememb, ki že dajejo rezultate, so sporočili z AVP. Z decembrom uvajajo nove, ki bodo stanje še izboljšale.
Kakšne spremembe prihajajo
Najdaljša čakalna doba na izpitno vožnjo je na območju Ljubljanske kotline, tako imenovanem območju 2. Sem spadajo Ljubljana, Domžale, Kranj in Jesenice, na prvi prosti termin opravljanja izpitne vožnje pa je treba čakati najmanj 100 dni.

Ker že uvedeni ukrepi niso prinesli konkretnega izboljšanja, bodo lahko od 1. decembra pa do 28. februarja kandidati izpitne vožnje opravljali tudi ob sobotah in nedeljah. "Ukrep je časovno omejen, saj je namenjen hitrejšemu skrajšanju čakalnih dob v najbolj obremenjenih krajih," dodajajo na AVP.
Že s tem ponedeljkom, torej 24. novembrom, bo na območju 2 nekoliko drugače potekali teoretični del vozniškega izpita o cestnoprometnih predpisih (CPP). Zdaj je predpisano, da sta med ocenjevanjem v prostoru prisotna dva ocenjevalca, od jutri pa do konca februarja bo enega nadomestil varnostnik.
To bo po besedah AVP ocenjevalcem omogočilo, da se bodo lahko bolj usmerili na izvajanje praktičnega dela izpita, kjer je potreba po kadru največja.
Trenutne čakalne dobe na praktični del izpita
Kot omenjeno je treba trenutno na izpitno vožnjo najdlje čakati na območju 2, kamor spadajo Ljubljana, Kranj, Domžale in Jesenice. Čakalna doba za prvi prosti termin je 100 dni.
Sledijo kraji z območja 5. V Mariboru je čakalna doba 51 dni, na Ptuju do 87, v Murski Soboti pa 49 dni.
Najkrajša čakalna doba je v Trbovljah, in sicer do 29 dni.
Kateri ukrepi so bili že v veljavi
Že poleti sta AVP in ministrstvo za namen skrajšanja čakalnih dob izvedla več ključnih sprememb, ki že kažejo rezultate. Na nekaterih območjih so se čakalne dobe zmanjšale za od 20 do 50 odstotkov, so zapisali na AVP.
Med uvedenimi aktivnostmi so nadurno delo ocenjevalcev, prerazporejanje ocenjevalcev z manj obremenjenih na bolj obremenjena območja, vključevanje pogodbenih sodelavcev v ocenjevanje na praktičnem delu vozniškega izpita, redna usposabljanja novih ocenjevalcev in aktivno iskanje kadra.
Zaposlili so tudi pet novih ocenjevalcev, ki so že začeli delo. AVP ob tem opozarja, da je zanimanje za poklic majhno, predvsem zaradi nekonkurenčnih pogojev zaposlitve.
Zakaj takšno podaljšanje čakalnih dob
Sunkovito povečanje čakalnih dob se je začelo po epidemiji koronavirusa, ko ocenjevalci nekaj časa niso smeli opravljati dejavnosti oziroma so jo lahko sedem mesecev izvajali v zelo omejenem obsegu.
Že več let se povečujejo tudi generacije 18-letnikov. Po ocenah AVP bi lahko povečanje trajalo do leta 2028.
Čakalne dobe so najdaljše tam, kjer je največja koncentracija mladih, torej v največjih univerzitetnih mestih, na podaljševanje pa vpliva tudi premajhno število ocenjevalcev zaradi omejene možnosti ocenjevanja.
V nekaterih primerih se čakalne dobe daljšajo tudi zaradi kandidatov, ki se na izpitno vožnjo prijavljajo nepripravljeni. "Uspešnost kandidatov v prvem poskusu je v povprečju le nekoliko nad 50 odstotkov, zato je za hitrejše reševanje težav pomembno tudi, da kandidati na izpit pridejo dobro pripravljeni in po priporočilih učiteljev vožnje."
N1 SOOČENJE: Padale težke besede
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje